getText("search again",LANGUAGE_CODE)?>
ZOEK EEN TANDARTS

Tandarts angst

Tandarts angst? Meer dan één derde van alle Nederlanders geeft aan bang te zijn voor de tandarts. Meer dan één tiende geeft zelfs aan zeer veel angst te hebben voor de tandarts. De tandarts angst komt bij zowel jongeren als ouderen voor. Er zijn ook mensen die zich schamen dat ze bang zijn om een bezoek aan de tandarts te brengen. Sommigen zijn bang voor pijn en sommigen hebben een vervelende ervaring achter de rug met een tandarts. Er is niet een algemene remedie die geldt voor alle angstige tandarts patiënten. Het gaat bij angstige patiënten om de inhoud van de angst, en die verschilt van persoon tot persoon. Het gevaar van angst voor de tandarts is dat men steeds minder en uiteindelijk zelfs helmaal niet meer naar de tandarts gaat, met alle gevolgen van dien. Als de angst voor een tandarts heel ver gaat, dan wordt gesproken over een tandartsfobie.

Pijn

De meeste mensen houden niet van pijn. Dat is logisch, het is zeker niet bedoeling dat u met angstzweet in uw handen naar de tandarts gaat. Wanneer het gaat om de angst voor pijn, dan kunt u het beste aan de tandarts vragen om zo voorspelbaar mogelijk te werken. Hierbij kan gedacht worden aan uitleg van de tandarts, goede verdovingen, gedurende de behandeling kleine stapjes nemen en een teken afspreken waarbij de tandarts direct moet stoppen.

Vervelende ervaring

Tandarts angst vloeit meestal voort uit een vervelende ervaring in het verleden. Dit kan bijvoorbeeld een pijnlijke behandeling bij de schooltandarts zijn geweest. Indien u een vervelende ervaring heeft gehad met een tandarts en die vervelende ervaring blijft maar terug komen, dan kunt het beste contact opnemen met een psycholoog. Speciaal opgeleide psychologen kunnen een zogenaamde EMDR behandeling uitvoeren, een effectieve methode tegen traumaverwerking. Door de EMDR behandeling wordt de herinnering aan de vervelende ervaring minder.

Tips tegen angst

Een andere tip voor mensen met angst is om er voor te zorgen dat er een sfeer is van vertrouwen tussen u en de tandarts. Het is goed om met uw tandarts te praten over uw tandarts angst, zo weet hij wat er bij u speelt. U kunt ook vragen om muziek die tijdens de behandeling afgespreeld wordt. Zo wordt u afgeleid van de behandeling door de tandarts.

Lees meer over de narcose tandarts